maandag 23 januari 2017

Fantastische diersculpturen

Goede voornemens voor 2017? Nou en of! Voor mij is het nieuwe jaar een uitstekende aanleiding om het bloggen weer op te pakken. Maar wel met een focus: bezieling. Op deze plek wil ik graag vertellen over de mensen en de dingen die mij inspireren, blij en enthousiast maken. Lees en geniet!


Voor ik Henrique zelf ontmoette, was ik al gefascineerd door haar diersculpturen. Toen ik haar zelf ontmoette, werd ik diep geraakt door haar passie voor haar werk.
Ik luisterde geboeid terwijl Henrique vertelde hoe ze begint met een basisvorm. Tegen die vorm gaat praten. En ze luistert ernaar: ze luistert naar de vorm die haar vertelt hoe het zich voelt. Wat het denkt. Zo ervaart hoe die vorm op zijn eigen manier tot haar spreekt. En daarmee kan zij de emotie in die vorm zichtbaar maken.

Henrique werkt met diersculpturen – maar eigenlijk biedt ze je een plek waar je leert je eigen sculptuur te maken in wat voor vorm dan ook: figuratief of abstract, een dier, een mens een gezicht, je eigen gezicht, je eigen lichaam. En ze doet het zowel respectvol als inspirerend, Ze is zo levenskrachtig, zo vitaal. Wat ook zo prettig is: ik merkte meteen dat ze ervaring heeft in lesgeven.

Daarom heb ik Henrique gevraagd om bij DIY Textile School deze workshop Diersculpturen te geven. Omdat ze ons iets kan leren wat in mijn ervaring helemaal niet zo eenvoudig is: je eigen gevoel of idee in een drie-driedimensionale vorm uit te drukken. Werken met textiel in het platte vlak zijn we meestal wel gewend. Maar hoe bouw je een 3D-vorm op? Hoe zet je de stukken stof aan elkaar? Hoe vul je de vorm zo op dat het gevoel in ons lijf en het idee in ons hoofd echt uitdrukt?
En dan: de vorm opvullen is één ding. Een volgende stap is: hoe versterk je je werk? Wat voeg je toe – borduurwerk, knopen, kralen, pluizige garens – om bepaalde aspecten van je vorm te benadrukken? Waarmee creëer je een traan, een rimpel, een lijn hier of een lijn daar? Het is een zoektocht naar de juiste materialen om de uitdrukking te geven die jij wilt. Hoe beïnvloedt kleur de boodschap die je wilt uitzenden?

Henrique maakt geen knuffeldieren:.Ze maakt kunst. Velen van ons denken dat we geen kunstenaars zijn. Maar we kúnnen het zijn – door het te doen en het te blijven doen. Henrique doet het elke dag.

Henrique maakt haar werk niet alleen voor zichzelf, of voor een galerie, maar ook in opdracht.
Eén werk maakte op mij bijzonder veel indruk. Zij maakte het op verzoek van een vrouw die twee baby's had verloren. Henrique maakte van de kleding van de twee overleden kindjes kleine vogeltjes die met elkaar praten en die de moeder in haar woonkamer kon zetten als liefdevolle en troostrijke herinnering. Wat ontroerend. Maar ook: wat mooi! Ik zou heel graag in de toekomst nog een workshop met Henrique willen organiseren: één waarin mensen de kleding van een dierbaar persoon gebruiken om een vorm van te maken om de herinnering aan hem of haar levend te houden. Als je daarin geïnteresseerd bent, laat me weten.

Een warme groet,
Ginni

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.