donderdag 4 januari 2018

Waar wordt jij blij van?


Waar wordt jij blij van?
Bij de voorbereiding voor werken voor de tentoonstelling bij de Handwerkdagen in Nieuwegein (november 2017), zei een vriendin: 'Wat geweldig dat je werk daar straks hangt. Je zult wel heel erg blij zijn!' 'Mwah, 'antwoordde ik. 'Maar het is hartstikke leuk!' zei de vriendin. 'Ik ben trots op je! Ik snap niet dat jij niet blijer kijkt!'
Mijn antwoord kwam pas in mijn hoofd toen ze al weg was. 'Ja, ik vind het leuk om mijn werk tentoon te stellen. Maar ik ben vooral blij dat ik dat met SAQA doe.'
SAQA? Ja! 
Op de Handwerkdagen hebben leden van de Studio Art Quilt Association als groep geëxposeerd. (klik hier voor een vlogverslag). En dát was geweldig! Het is zo inspirerend als bij het brainstormen allerlei ideeën bovenborrelen hoe we als groep kunnen samenwerken. Want voor mij – en voor veel mensen – is samenwerken belangrijk. En heel leuk, met vrolijke, positieve en ja, ook zakelijke vrouwen als Baiba Vagule en Rita Berghuis. Het voedt en stimuleert me en geeft een boost aan mijn creatieve en professionele ontwikkeling als kunstenaar. Kijken hoe we ons werk kunnen laten zien, manieren bedenken om gezien en herkend te worden, serieus genomen worden in ons werk, onze artistieke ontwikkeling...
Dat halen uit, geven aan, delen met anderen, dáár wordt ik blij van. Het is – hoop ik! – hetzelfde gevoel dat mijn studenten krijgen als ze naar hun lessen komen. Het gevoel dat je deel uitmaakt van een gemeenschap waarin je je creativiteit kunt delen en als persoon én als kunstenaar kunt groeien.
De Volgende Stap
Ik heb het er vaker over in dit blog: werken aan onze creatieve ontwikkeling betekent onvermijdelijk: kijken wat de volgende stappen moeten zijn. Eén van de stappen die ik heb genomen was het besluit om zelf weer een tijd student te worden van mijn 'eigen' DIY Textile Masterjaar. Een andere stap was actief lid te worden van SAQA.
Doen & Delen
Mijn blijdschap over SAQA heeft alles te maken met delen: Waar ik blij en enthousiast over ben, is niet het tonen van mijn werk; het is het met anderen delen wat ik doe. Want het is leuk om erkenning te krijgen voor wat je maakt. Maar het is veel leuker om erkenning te krijgen als iemand die probeert om het verschil te maken waar het professionele creatieve ontwikkeling betrekt. Oók voor anderen. En dat betekent ook: dingen organiseren en samenwerken met individuen en organisaties en bedrijven. Om samen verder te komen.
Empoweren!
Ja, daar wordt ik blij van: anderen empoweren om te groeien. Ik ben geinteresseerd in de ontwikkeling van anderen zoals ik ook geintereseerd ben in mijn eigen ontwikkeling – als het goed is, gaat dat namelijk samen. Als je alleen anderen helpt groeien en daarbij zelf niet groeit, loop je op een gegeven moment spaak. Dus ik ben altijd op zoek naar mensen die samen willen groeien. En als jij dat ook bent – en geïnteresseerd in textiel in ambacht, design en/of kunst: laat me weten! Ik ben meer dan zó benieuwd naar jouw plannen en ambities! Wie weet bouwen wij straks samen aan het Textiel/Fiber Imperium!
Ginni 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.